Outback - Reisverslag uit Alice Springs, Australië van Adriaan en Jelma Kom - WaarBenJij.nu Outback - Reisverslag uit Alice Springs, Australië van Adriaan en Jelma Kom - WaarBenJij.nu

Outback

Door: Jelma en Adriaan

Blijf op de hoogte en volg Adriaan en Jelma

28 November 2016 | Australië, Alice Springs

Nodig tijd voor een update van ons uit Australië! Vakantie vieren kan soms best druk zijn;) Inmiddels is dit blog een week oud maar blijkbaar was deze niet goed opgeladen.

In de ochtend komen we vanuit het vochtige Cairns aan in het droge 'Red Centre' van Australië. 2 uur vliegen brengt ons in een andere wereld. De grond is hier diep rood, het is leeg en uitgestrekt (en je schoenen zitten direct onder het rode stof). We boffen, de komende dagen zal het hier rond de 30 C zijn. Aan het eind van de week loopt dit toch al op tot bijna 40. Droge lucht, heerlijk als je uit de tropen komt.

Na de check-in bij ons appartement in Ayers Rock en een siësta gaan we in de namiddag richting Ayers Rock (of Uluru) om deze bekende afgevlakte rotspartij midden in de vlakte te bewonderen. Een heilige plek voor Aboriginals. De zonsondergang is adembenemend en ludiek, helemaal omdat Bertrand met zijn enthousiaste geklets overal bovenuit ratelt. Er is mogelijk een romantische avond of huwelijksaanzoek verstoord.

In de ochtend is het weer vroeg dag voor een wandeling bij de Olga's (bij de aboriginal Kata Tjuka). Om 11 uur sluiten de tracks, omdat het dan te warm en gevaarlijk wordt. Matthys klimt als de beste! Het zakje snoep in het vooruitzicht heeft vast ook geholpen;) Op de terugweg komen we langs een Camel Farm. Die zijn hier 140 jaar geleden naartoe gebracht en inmiddels ingeburgerd. Matthys is helaas nog te jong voor een ritje op een kameel. Gelukkig heeft de cowboy (ja, zo ziet hij er echt uit;) een andere belangrijke taak voor hem. Hij mag een van de twee jonge kamelen de fles geven en de dag is weer gered.

Nadat Adriaan de Ayers Rock heeft rondgerend (10,5 km) rijden we de dag erna naar Kings Canyon. Nu begrijp je wat ze hier met outback bedoelen. De twee tankstations met wegrestaurant die we in vier uur rijden tegenkomen zijn de enige in de wijde omgeving. Woestijn blijkt geen woestijn, wat een diversiteit in begroeiing, kleur en landschap. Erg de moeite waard om dit mee te maken en te zien. Het valt met niets te vergelijken.

Kinderen mee heeft zo zijn voordelen. Nadat Bertrand alle dode muggen in de kamer in z'n mond heeft gehad, krijgen we een kamerupgrade na een belletje van Adriaan. Niet verkeerd, een kamer met bubbelbad en uitzicht op de bergen! Ook hier een supermaan dus de sterrenhemel was wat karig. Na nog een dag wandelen, zwemmen en een sunset eten we pizza's in de lokale (en enige) pub en leert Matthys poolen van wat locals. Hier komen we voor het eerst Dingo's tegen, wilde honden aldus Matthys.

5 uur verder ligt Alice Springs. Onderweg geluncht en getankt bij een plek met de pretentieuze naam 'Mount Ebenhaezer'. Klinkt hoopgevend in deze hitte. Alice Springs is jeugdsentiment voor wie ooit de Flying Docters heeft gevolgd in pyjama met natte haren op de bank. Dit is een wat grotere plek met meer dan 1 supermarkt en ligt tussen de MacDonnal Ranges. Onderweg aardig wat aangereden vee, kangaroe's en andere dieren. Apart ook om de grote gieren aan het werk te zien.

Om een goed beeld te krijgen van welke dieren je wilt vermijden in het wild zijn we naar een reptielencentrum geweest. Best spannend voor iedereen. Matthys remde continue rond om ons te vertellen wat hij allemaal zag. We hebben zelfs een python en andere spannende hagedissen en leguanen vastgehouden.. Oh ja, als je denkt dat er in de binnenlanden van Friesland of Flakkee ruig volk rondloopt, het is niets vergeleken bij Alice Springs. Mooi en aardig volk en met ruige baarden en veel tattoo's.

Terug in Cairns hebben we de verjaardag van Matthys toch nog een heel klein beetje gevierd met een taartje en een kaarsje op het toetje bij het restaurant.
De kids doen het trouwens best goed voor wat we ze aandoen met een tijdsverschil van 9 uur en >30 graden. We moeten wel zorgen dat er genoeg geslapen en gerust wordt zodat het voor iedereen gezellig blijft. Het land is erg gericht op kinderen met veel (water)speeltuinen langs het strand en andere nuttige faciliteiten. Vooral Bertrand trekt de aandacht met zijn altijd vrolijke hoofd. Jelma heeft al heel wat moeders gesproken.

Tot later weer, het is nu campertijd!

• 28 November 2016 - 11:16

Pa En Ma Kom:

Fijn te lezen dat alles goed gaat. Wat genieten de jongens van al dat nieuws en zeker voor Bertrand met zijn olijke lach en gekwebbel. Van het binnenland naar de kust is weer geheel andere beleving. Matthys is het niet gevaarlijk met al die wilde dieren en slangen. Het was beslist leuk om de kamelen de fles te geven wilde Bertrand dat ook of is hij daarvoor te klein. Nu in de camper reizen van plaats naar plaats en af en toe wat uitrusten om alle indrukken een plaats te geven. Geniet ervan met elkaar en wij zien uit naar een volgende blog.
    Het is voor ons fijn om op afstand jullie verhaal te lezen.